HELMOND

Hoe schrijf je een leuke, originele, bondige en creatieve column? Dat stond centraal tijdens de cursus Column Schrijven bij Kunstkwartier. Vandaag de voorlopig laatste column van cursisten geschreven door Jolanda Van den Heuvel –Stroot.

Helmond. Waar denk ik dan aan als Deurnenaar?  Ik denk aan ongeveer 18 stoplichten, enkel om in Eindhoven te komen. Of maar liefst vijf treinstadions. Helmond is een lange stad zou je kunnen zeggen. Al ruim 15 jaar baan ik mijn weg door Helmond om in Eindhoven te werken. Of je nu reist met de trein of met de auto, onopgemerkt Helmond passeren, dat lukt je niet zomaar.

Al jaren hoop ik elke rit weer op de groene golf en die heb ik één keer gehad! Al die andere honderden ritten, was er sprake van een rode golf. De kans dat ik dat nog een keer de groene golf ervaar, is denk ik net zo groot als het winnen van de jackpot. Die jackpot zou overigens goed van pas komen, ik zal maar niet vertellen hoeveel geld al die ritten me gekost hebben. Het duurde wel even voor ik doorhad dat je op een gegeven moment je gas terug moet nemen van 70 km per uur, naar 50 km per uur. Maar na een paar fikse boetes, schakel ik automatisch terug.

De afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in Helmond. Helmond heeft er veel aan gedaan om de stad een andere uitstraling te geven. De Traversebrug heeft een flinke metamorfose ondergaan en in de zomer zien de terrassen langs het kanaal  er ontzettend gezellig uit. In de winter geniet ik van het uitzicht op het sinterklaaskasteel, veel kinderen beleven daar de tijd van hun leven. Ook blijf ik fantaseren hoe de kubushuizen er nou werkelijk van binnen uitzien?

Binnenkort verlies ik mijn baan in Eindhoven. Dat betekent ook een einde aan deze ritten door Helmond. Hoewel ik deze reizen, de drukte, vertragingen en vele stops vervloekt heb. Een baan verliezen is toch veel erger? Waarom rijd ik nou eigenlijk dóór Helmond? Kan ik niet beter een baan vinden IN Helmond? Wel zo praktisch toch? Kan ik meteen eens checken of die terrasjes echt zo gezellig zijn!

Plaats een reactie