En de winnaar is….

En de winnares van de eerste editie van de columnwedstrijd is…. Anja Kwarten. Haar inzending ‘Tante Door’ werd humoristisch en herkenbaar genoemd. Juryleden Wim Daniëls (stadsdichter, auteur), Tania Heimans (auteur), Ruud Hakvoort (directeur bibliotheek), Arnold Otten (tekstschrijver) en Jan-Pieter Klumpers (journalist) kwamen tot dit oordeel tijdens de finale in Lokaal42. De winnende column is binnenkort ook in de Trompetter terug te lezen.

Bijna honderd inzendingen kwamen er binnen. Boven verwachting. Het was dan ook een gezellig drukke avond, afgelopen donderdag in Lokaal42. De winnende column werd uiteindelijk voorgelezen door Romy van der Sande. Medeorganisator en docent van de cursus column schrijven. De winnares krijgt deze workshop gratis aangeboden.

Een blije winnaar?     IMG_2413(winnares Anja Kwarten)
“Zeker, ik ben heel trots! Ik had het echt niet verwacht. Ik zag dat er veel mannelijke juryleden waren en ik dacht dat mijn tekst te ‘licht’ bevonden zou worden. Ook gaat mijn column niet over Helmond en is ‘ie aan de lange kant. Ik was dan ook niet aanwezig bij de uitreiking, want ik zag mezelf niet als potentiële winnaar.”

Hoe kwam je er achter dat je de winnaar was?
“Ik las het op Twitter! Ik baal nu natuurlijk dat ik niet bij de uitreiking in Lokaal42 was. Maar… het voorlezen van mijn column, dat had ik wel heel spannend gevonden. Dus wat dat betreft ben ik blij dat ik er niet bij was.”

De jury vond het een humoristische column, herkenbaar?
“Ja, ik schrijf ook korte verhalen en ook daar zit altijd humor in. Dat is mijn stijl.”

Is dit een stimulans om meer te schrijven?
“Zeer zeker. Ik ben dan ook erg blij met mijn prijs, een cursus bij Kunstkwartier. Je kunt altijd blijven leren! En een column past heel goed bij mij: kort en krachtig. Dit was de eerste keer dat ik een column schreef, dus het is meteen heel goed bevallen. Ik ga hier zeker mee door.”

Winnaars

3: Vaarwel Itterestraat, J. Mettau
2: De krabbenmand en het haakje, Maria van de Looverbosch
1: Tante Door, Anja Kwarten
Publicatie op de Weblog van Helmond: De collectant van Maria Smit

Inschrijven voor de cursus is nog mogelijk. Via http://www.kunst-kwartier.nl. De kosten voor de cursus bestaande uit vier lessen van 1,5 uur: 79 euro (tot 21 jaar: 65 euro). De inzendingen zijn binnenkort hier terug te lezen. Net als foto’s en het juryrapport.

Een gedachte over “En de winnaar is….

  1. Jury, bedankt voor jullie rapport. Ik was al trots op de eerste plek, maar dit rapport maakt het compleet. Ik verheug me op de cursus en op de publicatie. Bedankt.

Plaats een reactie